söndag 17 november 2013

Personligt bildspråk

                                                                                                                                                               ©Jessica Segerberg/GP
På första träningen stod jag i båset och fotade. En förbannad spelare kastade en klubba precis ovanför mitt huvud och den studsade från väggen och förbi mitt lånade halvmeterlånga objektiv och ned på marken. Då såg spelaren mig

Vardag på jobbet för en pressfotograf, och en ännu en ny erfarenhet för fotopraktikant Jessica Segerberg på GP. Hon är höstens upplaga av en ny begåvad praktikantelev från Biskops Arnö. 
Jag kommer inte att bjuda på några enkla klyschor om kön eller ålder. Jessica Segerberg är en medveten fotograf som vet vad hon vill och som har talangen att uttrycka sig lika lätt i ord som bild.

Men hur gick det på träningen då? Jessica gjorde naturligtvis ett proffsigt jobb, det brukar hon göra. 
Hon bjöd troligen på ett Jessicaleende mot spelaren som kastade klubban, fingrade väl ut en bild direkt på Instagram, åkte tillbaks till redaktionen och gjorde ut sina bilder till pappret plus webben, klippte en film vid sidan av, glömde bort att äta lunch, underhöll sina arbetskamrater samtidigt som hon antagligen bloggade om händelsen. Där har jag mycket att lära av praktikant Jessica Segerberg.

Mitt råd till Jessica är att inte fastna i enkla redovisade bilder utan istället utveckla sitt egna personliga bildspråk och ta ut svängarna. Men det vet redan praktikanten så jag får väl lära Jessica att inte glömma bort att äta lunch, i morgon bjuder jag.
Men nu låter jag Jessica fortsätta berätta med sina egna bilder och ord.


                                                                         ©Jessica Segerberg/GP





















Jag och reporter-Johan hängde med hockeyspelaren Fabian Brunnström i nästan en vecka. Vi var med på träningar, i omklädningsrum och hemma hos hans son och fru. Det var nära att den här bilden inte fanns, eftersom jag tappade minneskortet någonstans mellan min lägenhet i Majorna och Frölundaborg. Jag gick hela vägen tillbaka och spanade vid varje trottoarkant. När jag kom till Frölundaborg låg den där. Precis vid isen.


                                                                                                                                                                 ©Jessica Segerberg/GP





















Vi åker till en skola i Bergsjön och där är Abdullah och Christel. De har båda varit i Sverige ett år, Christel lite kortare och artikeln handlade om hur skolor hanterar nyanlända elever som inte pratar svenska som modersmål. Vi har en fantastisk förmiddag, reporter-Gunilla och jag. Det är träslöjd och mattelektion och vi bara hänger. Skrattar. Pratar i mun på varann när vi åker hem. Vissa jobb ger mer perspektiv än andra.

                                                                                                                                                               ©Jessica Segerberg/GP

-->



















Regissören Lisa Langseth berättar att hennes dotter tycker att hon ser ut som Charlie Chaplin i dom
där skorna. Hon visar upp dom och det ser så fint ut. Sen klättrar vi ut genom ett fönster på Film i Väst där vi gjort intervjun. Hon är höjdrädd men ställer upp ändå. Det gillar jag.

 
-->
                                                                                                                                                               ©Jessica Segerberg/GP





















Det var en skatetävling Bowle battle i Actionparken här i Göteborg. Eftersom jag är förtjust i brädor på hjul så frågade jag om jag fick bevaka det. Det fick jag. Sen kom det inte i tidningen ändå på grund av något jäkla göteborgs kalas som snodde all plats. Men det blev fina bilder i alla fall.


 Läs Jessicas personliga blogg här





 

1 kommentar: