torsdag 14 november 2013

Det var här ni såg det först

   ©David Eng

Hm, är det Wolfgang Tillman eller Daido Moriyama? Jag måste nog se lite mer bilder innan jag vet svaret.

Bilderna är inte plockade från någon redan publicerad fotografs projekt. De är tagna av fotografeleven David Eng och bilderna är en del av hans examensarbete.
Projektet har han döpt till Wedding efter en stadsdel i Berlin där bilderna är tagna. David utgår från att berätta dokumentärt men han väljer att göra det med sin personliga tolkning av det han såg och upplevde på plats.

När man läser till fotograf är det självklart att fotoböcker blir till referensmaterial.
Att David Eng fastnat med böcker av Wolfgang Tillman eller Daido Moriyamakan kan man förstå när man tittar närmare på bilderna.

Att det inte finns en sanning är en självklarhet för nästan alla dokumentär fotografer. Men det är få som förstår konsten att inte skriva betraktaren på näsan. Det är en bra egenskap om man är en fotograf på väg ut i ett arbetsliv som svämmar över av schablonbilder. David vill istället utmana betraktaren med mer frågor än svar.
Själv säger David "Detta projektet är ännu inte färdigt. Tänker att jag kommer återvända och fortsätta! Tänk om fem år, tio år - tid gör något spännande med bilder"

Om tio år står han på ett känt galleri och säljer sina bilder till kapitalstarka placerare. Då kommer jag brösta upp mig och säga, hm det är jag som är morbror till David Eng.
Men varför vänta i tio år. Vi ses på vernissagen i morgon på First G Hotell i Göteborg.

©David Eng

©David Eng
©David Eng



1 kommentar:

  1. Jag känner mig så berörd av Davids bilder. De är fantastiska! Ses på fredag.

    SvaraRadera