söndag 22 december 2013

Print for sale to help

©Hoda Rostami


























Planen är att utbilda barnen i fotografi så att de själva kan fotografera sin vardag.

Hur finansierar jag mitt fotoprojektet är en fråga de flesta fotografer ställer sig. När möjligheterna att få sina bilder publicerade i tryckt nyhetsmedia minskat och det är svårt att ens få sina kostnader täckta efter ett utlandsreportage så kan en möjlighet vara att sälja bilderna själv.

Bilderna som kablades ut från de jordbävningsdrabbade områdena Ahar och Varazghaan i nordvästra Iran vittnade om barn som levde under extrema förhållanden. 
Fotografen Hoda Rostami, själv född i Iran, bestämde sig för att åka dit och dokumentera och uppmärksamma deras vardag. Målet var att visa på den glädjen och det hopp som trots allt fanns kvar hos barnen. 
Nu säljer Hoda sina bilder för att få in pengar som kan användas till att köpa in fotoutrustning som barnen själva ska få jobba med. Tanken är att Hoda och ett par kollegor ska lära barnen att uttrycka sig med hjälp av en kamera. För att finansiera projektet säljer hon nu sina printar på barnen hon träffade för snart två sedan.

Vem är fotograf Hoda?
- När jag var 19 år fick jag en begagnad analog kamera och med den började jag att fotografera självporträtt. Sedan tog jag nästa steg då jag köpte min första digitala kamera. Självklart var detta grunden till att min passion för fotografering ökade, samtidigt hade jag så många frågor kring "mina rötter och bakgrund".
2011 åkte jag tillbaka till Iran efter nio år i Sverige. Det var då jag började med min serie "Hidden City".
Serien handlade om inranska kvinnors dubbla liv. Ett liv som de levde enligt regeringens religion och tradition och sen deras "hemliga liv" - ett liv som de själva levde i bakom stängda dörrar. Detta blev min första professionella fotografiserie.

-Vad tycker du är det svåraste med att fotografera barn under sådana här förhållanden?
- Den svåraste biten att fotografera var nog barnen. Barnen ser världen kring deras egna liv och de lever mellan två världar - i fantasin och i verkligheten. Därför avstod jag att fotografera i de värsta tänkbara situationerna.  Jag och några andra lekte med dem och gav dem ballonger. Ballongerna gjorde barnen oerhört glada och det gav kanske lite färg i deras vardagsliv. 

-Hur går projektet med att sälja bilderna?-Än så länge har jag inte kunnat få ihop så mycket pengar och försäljningen har fungerat dåligt. Allt på grund av att många hemsidor såsom paypal, diego.com etc har bojkottat Iran av politiska skäl. Det är inte lätt att kunna hjälpa när man inte är en organisation.


Hodas Hemsida kan ni köpa julklappar i form av bilder.

©Hoda Rostami



©Hoda Rostami





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar