måndag 23 december 2013

Allvarligt brott


Om jag hade jobbat som fotograf och publicerat den här bilden hade jag begått ett allvarligt brott.

Nordkorea, Eritrea eller någon annan totalitär stat? Nej det är ett land likt Sverige när det handlar om demokrati och rätten att uttrycka sig eller var kanske man ska tillägga. Spanien har trots protester från andra EU länder, juridiska experter samt alla oppositionspartier infört en lag som bland annat innebär att det är förbjudet att fotografera poliser under en demonstration.

Regeringspartiet konservativa Partido Popular har tack vare egen majoritet lyckats driva igenom lagen som kallas för medborgarlagen med fastställda bötessummor på mellan 100 000 och 600 000 euro beroende på vilket brott som begåtts. I mitt fall skulle böterna handla om 30 000 euro vilket är straffet för att fotografera en polis i arbete. Om jag dessutom lagt in en satirisk bild på en politiker låt säga på El ministro de Justicia i bloggen hade jag krävts på ytterligare 30 000 euro.

Den nya lagen strider mot FN:s konvention för mänskliga rättigheter, Artikel 10 - var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning  

Jag är rädd för att mina bilder jag tog den 20 november i Madrid 1989 på Franco anhängare som manifesterade till minnet av diktatorn inbringar pengar istället för böter i dagens Spanien.
Nu väntar jag bara på att man ska riva upp beslutet som togs 2007 som förbjuder politiska massmöten till minne av Franco.

Om jag som spansk fotograf och bloggare hade avslutat med orden om att vi måste protestera och demonstrera för att få ett slut på inskränkningarna av yttrandefriheten som inte är värdigt detta stolta land och folk. Ett land som spelar den bästa fotbollen. Ett land som har de bästa restaurangerna.
Ett land som fostrat Pedro Almodóvar. Ett land där man kindpussas på riktigt.
Då hade jag fått gå till banken och låna ytterligare 30 000 euro för att betala böterna för brottet att uttrycka mina åsikter om den nya lagen.




Källor:  Astrid Menaschan Tobieson/ Fria Tidningen och Thomas Gustafsson





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar