onsdag 4 december 2013

Avbokad resa till Syrien

©Bild:Christoffer Hjalmarsson

Christoffer Hjalmarsson är bildjournalisten som bland annat bevakar kriget i Syrien. Nu är han aktuell med ett reportage i tidningen Fokus från just Syrien. Ett land där pressfrihet är i konkurrens med länder som Eritrea, Nordkorea och Turkmenistan.
Syrien var på plats 176 av 179 länder i Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex 2013. Bara det är en anledning att bevaka landet på plats som journalist. Samtidigt finns det annan statistik om dödade journalister under året och där ligger Syrien i topp och det gör det till en anledning att stanna hemma.

Det finns många obesvarade frågor om hur och varför man bevakar krigets Syrien så jag ringde upp bildjournalisten och ställde några frågor. Christoffer börjar med att förklara att han i dag (läs tisdag) avbokat en resa som var planerad sedan länge, med avresa nu på söndag.

Du avbokade en planerad resa till Syrien idag. Varför? 
-Målet var att, precis som för en månad sedan, när jag tillsammans med min reporter Ivar Andersen tog oss in via Irak-Syrien att genomföra samma väg. Men, det har visat sig att det är politiska spänningar mellan The Kurdistan Democratic Party och The Democratic Union Party i Irak och Syrien därav att gränsövergången skulle vara stängd. Att gå en annan väg skulle vara en för farlig risk som jag inte ville utsätta mig för. Sedan så förändras dagsläget från dag till dag och jag beslutade att inte åka in och utsätta mig(förstå mig rätt) för en onödig risk. 

Hur reagerade du när du hörde att Magnus Falkehed och Niclas Hammarströms förts bort i Syrien?
-Nyheten nådde mig precis när jag anlänt till Afghanistan och jag blev givetvis oroad om vilka dom var? Och det är ju fruktansvärt. Till en början var det ytterst begränsat med information som rapporterades om deras tillstånd eller om vad som hade hänt. Därav att jag blev mer och mer orolig. När mer och mer information blev tillgänglig får jag uttrycka mig diplomatisk och säga att jag själv aldrig skulle begett mig till den regionen i Syrien. Men vi håller alla tummar att det hela löser sig och att de anhöriga får stöd.

Varför åker du till Syrien?
-Flödet av information som kommer från Syrien har tidigare varit rapporter om det tillfälliga dagsläget, skottlossningar, bomber osv. Men precis som andra länder drivs jag av att berätta om människan. Att få ”gräva där jag står” och få vara med och göra människans röst hörd. Och berätta delar av landet som inte berättats om tidigare…

Det pratas om att man inte kan lita på någon i dagens Syrien, att man kan bli såld och förrådd. Hur ser du på det?
-Delvis sant. Jag har lyckligtvis inte råkat ut för detta men jag tror mer på att man kanske ska uppdatera sig med kontakter om man beger sig in. Kolla dagsläget och kolla upp ens kontakter som man har ytterligare en gång. Det är sjukt med tanke på att de som man är inbäddad hos har intresse hos båda parter, delvis att få ut information men även att rädda sitt ”egna skinn”. Som jag också förstått det, det finns inget intresse för pengar i Syrien bland grupper. Jag menar, vad kan du göra med pengar i ett laglöst land?

Du har egna erfarenheter om ett flyganfall i Aleppo förra året, kan du berätta.
-Jag tillsammans med min tolk hade precis anlänt till Aleppo då han, om jag minns rätt skulle köpa vatten. I samband med det så kom det ett flyganfall och de droppade bomber ungefär 150-200 meter ifrån oss. Tryckvågen fick bilen att rucka sig och vi begav oss fort därifrån. En attack kommer sällan ensam. Vid det tillfället var enda gången som jag kände mig riktigt rädd. Sårbar och liten i en stor värld. Givetvis hann jag slänga en tanke till min familj.

Hur är du som frilans försäkrad?
-Jag är rikligt försäkrad, varje dag, oavsett land, även högrisk områden som Somalia, Afghanistan och Syrien. Tack och lov. Dyrt men värt det.
Försäkrad innebär också att vara väl förberedd. Satellit och skottsäkerväst är också en försäkring. Som jag reser med. 

Hur ser du på bevakningen av kriget, vad går vi miste om i rapporteringen?
-Numera har rapporteringen fått ett informativt flöde och det kan berättas i bild och text på ett mer komplext sätt än tidigare. Djupa berättelser från den regionen som Niclas och Magnus begav sig till är precis en rapportering vi går miste om. Allt och inget.

Vilket ansvar tycker du att din uppdragsgivare har när du åker till oroshärdar? 
-Jag skulle nog inte bege mig utan uppdragsgivare. Det beror på att jag litar på mina kontakter och att de backar upp mig om det skulle hända något. Deras ansvar ligger lika mycket hos mig innan man beger sig av. Anledningen till att de ställer sig som uppdragsgivare är ju att de också förväntas av att du har koll på situationen. Sedan kan ju allt hända, dag till dag och allt kan även hända den bästa. Åtminstone att de träder in och bistår med den hjälp som nöden kräver.
Länk till Christoffers hemsida

©Bild:Christoffer Hjalmarsson

©Bild:Christoffer Hjalmarsson
©Bild:Christoffer Hjalmarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar