torsdag 12 december 2013

Högre makters lobbyverksamhet

©Magnus Sundberg/GP


Hur väger man två personers betydelse för och emot varandra? Edward Snowdens läckor mot en helig faders gärningar?

Det behövdes inga religiösa riter från redaktionen sida, ingen rök från en skorsten efter dagars överläggningar på redaktionen.
En sak är dock säker, vid tre tillfällen har en högre makt haft sitt finger med i spelet över valet att utse person of the year på Time Magazine.Till tacksamhet för Vatikanen och övriga delar av den katolska kyrkan världen över.
Påven och Vatikanen har sedan länge använt sig av bilder som ett hjälpmedel med att nå ut med sitt budskap. När President Obama har en personlig fotograf, har påven tre. Det hade åtminstone Johannes Paulus II  när jag plåtade honom under en mässa år 2000.

©Magnus Sundberg/GP

Uppdraget var att göra ett reportage om Påven och Vatikanen under jubelåret samt firandet av 2000 -årsminnet av Jesu födelse.
Det tog mig en vecka av morgonpromenader i min bästa kostym till pressavdelningen i Vatikanen, och på den tredje dagen hade den pressansvarige lärt sig vad en Hasselblad X-Pan var för kamera.
Vikten av att komma nära påven gick inte att bortse från samt mitt löfte om att påven skulle hamna på Två dagars omslag om jag bara kunde få komma lite närmre. Kanske var det löftet om omslaget som avgjorde att jag på en meters avstånd kunde fotografera Papa, den katolska kyrkans högsta ledare mitt i Peterskyrkan.

©Magnus Sundberg/GP

©Magnus Sundberg/GP
I går blev den nuvarande påven Fransiskus vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen att bli on the cover på Time Magazine, för honom tog det nio månader som påve för att hamna på omslaget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar