söndag 2 oktober 2016

Ett år senare.




Det här kan hända om ett par år i Sverige tänkte jag när jag fotograferade den ungerska militären som byggde taggtråd stängsel för att stänga ute flyktingarna som ville in i EU för att söka asyl.
Det tog inte år det tog ett par månader. Ett år senare håller Ungern en folkomröstning där frågeställningen är ska EU ha rätt att förflytta icke ungerska medborgare till Ungern utan parlamentets godkännande. Med politisk retorik om hotet från islam från det högerextrema partiet jobbik som fick över 20 procent i senaste parlamentsvalet och med premiärminister Viktor Orban som satsat över 100 miljoner i en kampanj för att smutskasta de 1294 kvotflyktingarna som det handlar om är det högst troligt att det blir ett nej i folkomröstningen idag.

Frågan jag ställer mig är kan det här hända i Sverige. Eller jag kanske ska gardera mig, när händer det i Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar